mandag den 3. december 2012

Vandmarmorerede Julenegle - DIY


Så får I lige en gennemgang af, hvordan jeg lavede mine advents-negle igår. Som jeg skrev igår, er de lavet, med et sæt specielt til vandmarmorering, fra Rio.



Her er hvad sættet indeholder.
- 5 forskellige farver, af noget særligt tyndt neglelak, som fungerer rigtig godt til at lave vandmarmorering.
- et dotting-tool, som bruges til at lave mønstre i neglelakken (i vandet)
- Acetone-opløsning
- en foldbar kop til det kolde vand
- en 'primer', som påføres før man laver sin basis manicure (ofte hvid)
- nogle kunstige negle på pind, til at øve sig på
- rosenpinde til at fjerne overskydende neglelak fra vandoverfladen
- tape til at pakke fingrene ind i, så der ikke kommer neglelak på neglebåndene og fingrene


Først har jeg renset mine negle, lagt et lag af primeren og afsluttet med et tyndt lag hvid neglelak. Det er for, at designet står tydeligere frem når man er færdig. Da den hvide lak havde fået lov til at tørre lidt, tapede jeg mine fingre godt ind, og så var jeg klar til at vælge de farver jeg ville bruge til mit design.


Fordi det skulle være et julet-design, havde jeg valgt den røde, hvide og grønne lak. I brugsvejledningen anbefaler de, at man skruer låget af neglelakkerne, så de er klar til at blive dryppet i vandet. Det er smart at gøre, for selvom lakkerne er tynde, så skal man arbejde forholdsvis hurtigt for at undgå, at det størkner i vandet.


Når man så har gjort farverne klar og fyldt KOLDT vand i koppen, så er man klar til at dryppe lakken i. Jeg dryppede 3-4 dråber, herefter 'pillede' jeg lidt i kanten af lakskorpen for at få det til at sprede sig lidt flottere. Bagefter dryppede jeg igen et par dråber i, for at få flere ringe. Man kan stort set lave det antal ringe man har lyst til, jo flere ringe, jo finere marmorering kan man lave. Men husk lige, at lakken altså tørrer hurtigt i vandet, så man kan ikke sidde og dryppe ringe i flere minutter. Det skal gå lidt tjept.


Med det dotting-tool som følger med, eller noget andet tyndt og spidst (fx en tandstik) kan mn nu ridse/trække et mønster i neglelakken. Jeg plejer at trække ned mod det samme punkt, så man får nogle fine 'bølger' i sit mønster, men man bestemmer selv hvordan mønstret skal laves. Det er bare at prøve sig frem, og starte forfra hvis man ikke er tilfreds.


Når mønstret er, som man vil have det, dypper man sine negle fladt ned i mønstret, og sænker fingrene helt ned i vandet. Hvis ikke man har prøvet det før, så er det nemmest, at starte med kun at dyppe én negl af gangen. Men hurtigt bliver man så god, at man sagtens kan lave både to og tre negle af gangen, og så går den her slags manicure lige pludselig rigtig hurtigt at lave. Det neglelak som ligger i overfladen af vandet, er nemt at fjerne med en rosenpind, vatpind eller andet man lige rører med i overfladen. Når det er fjernet, kan man tage sine fingre op. Men sørg for, at det hele er fjernet, ellers kan det sætte sig fast i din manicure og ødelægge den.



Når du tager dine fingre op, er det en masse neglelak på neglen, men også rundt om. Vent til du er færdig med alle neglene før du giver til til at rense og rette.


Efter jeg havde lavet alle neglene og taget tapen af, så det hele sådan her ud. Der er få områder hvor der lige skal fjernes noget neglelak, og så er der desværre kommet nogle trælse luftbobler på neglene. Det sker en gang imellem, heldigvis kan de skjules, det viser jeg i de næste billeder.


Her kan man rigtig se de dummeluftbobler. Jeg ved ikke helt hvorfor de kommer, måske fordi jeg burde være mere forsigtig når jeg tegner mønstret?
Men, boblerne på det grønne er ligegyldige. Den grønne farve er alligevel lidt for lys, til min smag når det gælder jule-negle. Så jeg har valgt at tage en grøn glitterlak og fylde på de grønne områder. Det har jeg gjort med samme pensel som jeg normalt tegner på neglene med. Altså en meget tynd pensel.
Boblerne på de røde og hvide områder, dækker jeg med små similisten. Det giver lidt mere bling bling til neglene, og er perfekt til at dække over små fejl.


Sådan er de færdige negle. Fint ikke?

Sættet har en vejl. udsalgspris på 399, og kan købes på Ellos.dk, Wupti.com og Kop&Kande. I må endelig skrive hvis I har spørgsmål, så vil jeg finde svarene til jer.

- Maja

5 kommentarer:

Simone sagde ...

hvad hedder den grønne glitterlak?

kh
Simone

Sanne sagde ...

Superflotte, men jeg har aldrig rigtig orket marmorering, da det tager længere tid at rense det overskydende af.

Anonym sagde ...

Sikke sjov og flot ide :)
Det skal jeg helt sikkert prøve engang <3

Hav en dejlig aften

Lene Haumann Jensen

Simone sagde ...

Når der kommer luftbobler, kan man så ikke bare prikke hul på dem? Jeg har aldrig rigtig oplevet det, men det plejer man da at kunne med luftbobler...

Negle Nymferne - Maja og Sussi sagde ...

Simone: Nu fik jeg fundet lakken frem så jeg kan svare dig. Den hedder Object of Envy, og den er fra Color Club.

Sanne: Tak, vandmarmorering er også meget tidskrævende, men hvis man taper godt, sparer man meget rense-tid i enden :)

Lene: Tak skal du have :)

Simone: Det kan være jeg skulle prøve det næste gang. :) Tak for tippet.

Mvh Maja

Send en kommentar